Schilderij van een Kayan-giraffevrouw
Groot handgeschilderd portret - Kayan vrouw met lange hals
SPECIFICATIES
Serie: Wereldportretten
Titel: Kayan Woman
Kunstenaar: © Frank Wagtmans
Techniek: Acrylverf op doek
Materialen: Gesso, Acrylverf, Vernis
Drager: 100% linnen doek van 430g/m² en een middelfijne structuur op een spieraam van FSC hout. Het doek heeft een grondering van 3 lagen en is universeel geprepareerd. Het doek is langs de achterzijde gespannen. Zijkanten meegeschilderd. Geen omlijsting nodig.
Vernislaag: Hoogglans met UV-filter
Oriëntatie: Verticaal (Staand)
Afmetingen (Hoogte x Breedte x Diepte): 200 x 150 x 4 cm
Exclusief: Er bestaat maar één exemplaar
Schilderproces: 6 weken
Beschikbaarheid: Beschikbaar
OVER HET SCHILDERIJ
In dit imposante portret, dat een canvas van 200x150 cm beslaat, staat een traditionele Kayan vrouw met nekringen centraal. Het is een volledig handgeschilderd meesterwerk, zorgvuldig vervaardigd met strategisch aangebrachte dikke verfstructuren, waardoor een tastbare en visueel boeiende ervaring ontstaat. Opgebouwd uit talloze lagen acrylverf, toont het doek een rijk kleurenspectrum en brengt de Kayan vrouw tot leven met levendigheid en diepte.
Het focuspunt van het schilderij is de Kayan vrouw, wier nek is versierd met ringen, een praktijk die diep geworteld is in het culturele weefsel van het Kayan-volk. De complexiteit van haar gezichtskenmerken komt tot leven met elke penseelstreek, waarbij de essentie van haar identiteit en erfgoed wordt gevangen. De dikke verfstructuren, zorgvuldig aangebracht, voegen een tastbare kwaliteit toe aan het portret, waardoor de toeschouwer bijna de culturele betekenis in het kunstwerk kan voelen.
De Kayan-mensen, ook bekend als de "Long Neck Karen," zijn een inheemse etnische groep die woont in Zuidoost-Azië, met name in Myanmar en Thailand. Een van hun onderscheidende culturele praktijken is de traditie van nekverlenging, bereikt door het dragen van messing ringen rond de nek. Deze praktijk begint in de kindertijd, waarbij extra ringen worden toegevoegd naarmate het individu ouder wordt, waardoor de nek geleidelijk wordt verlengd.
Voor de Kayan zijn de nekringen meer dan een vorm van lichaamsaanpassing; het zijn symbolen van schoonheid, identiteit en cultureel erfgoed. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het uiterlijk van een verlengde nek niet te wijten aan de compressie van het sleutelbeen, maar eerder aan het verlagen van de schouders. De praktijk is diep verweven met hun gevoel van zelf en gemeenschap, waarbij elke spoel een rite de passage vertegenwoordigt en een verbinding met voorouderlijke tradities.
Verder dan de opvallende nekringen staan de Kayan bekend om hun rijke tradities op het gebied van weven, muziek, dans en mondelinge vertelling. Hun culturele praktijken zijn geworteld in een diepe verbinding met de natuur en een diep gevoel van gemeenschap. De patronen en kleuren in hun traditionele kleding dragen vaak symbolische betekenissen, die hun overtuigingen en waarden weerspiegelen.
In jouw schilderij wordt de Kayan vrouw een levend getuigenis van de veerkracht en schoonheid van haar cultuur. Het canvas vangt niet alleen haar individualiteit, maar dient ook als een venster naar de ingewikkelde tradities en de tijdloze schoonheid van het Kayan-volk. De lagen verf weerspiegelen de lagen van cultuur en geschiedenis die de Kayan-gemeenschap tot een levendig en blijvend deel van ons wereldwijde erfgoed maken.
BIJZONDERE KENMERKEN
Gebruikte materialen van hoge kwaliteit
Gemakkelijk op te hangen: Inlijsten is niet nodig
Acrylvernis beschermt de schoonheid van dit werk
Canvas zonder lijst
De zijkanten van het kunstwerk zijn ook beschilderd
Persoonlijk gesigneerd door de kunstenaar
Het schilderproces
KAYAN-STAM
Oorsprong van de Kayan
In de grootste stad van Birma, Shan, vind je de inwoners van Kayan. Ze behoren tot de etnische minderheidsgroep Red Karen. Eind jaren tachtig en begin 1980 kregen ze te maken met problemen met het militaire regime van Birma. Dit leidde tot hun vlucht naar Thailand. Binnen de minderheidsgroep zijn er verschillende andere groepen zoals Kayan Lahwi, Kayan ka Khouang. Kayan Letha, enz. De bekenste groep is Kayan Lahwi. Bekend van de traditie van de langwerpige hals en koperen ringen.
Mysterie achter koperen ringen gedragen door de Kayan vrouwen
Vanaf de leeftijd van vijf jaar beginnen de Kayan vrouwen koperen ringen te dragen. De traditie komt het meest voor in Kayan Lahwi of vrouwen uit Padong. Met het vorderen van de leeftijd, neemt het aantal ringen toe. Na verloop van tijd worden de ringen een integraal onderdeel van het lichaam en verwijderen vrouwen ze nauwelijks. Ze geloven dat het verkeerd zou zijn om die ringen te verwijderen. Alleen wanneer langere spiralen nodig zijn of kneuzingen op het sleutelbeen behandeld moeten worden, worden de nekringen verwijderd.
Mythen achter de Kayans die koperen ringen dragen
Er zijn weinig mythes met een verklaring waarom de Kayan vrouwen die ringen rond de halslijn dragen. Het zou te maken hebben met:
Teken van zowel rijkdom als schoonheid,
Pantsers om tijgerbeten te voorkomen,
Om te voorkomen dat ze aantrekkelijk lijken voor mannen uit andere etnische groepen.
Video: Het schilderproces